dinsdag 9 april 2013

Weave in ends as you go!

Vinden jullie het ook altijd zo leuk om alle losse draadjes weg te werken als je 'klaar' bent met je haakwerkje? ... Ik NIET! =P Ik heb de laatste tijd veel fleurige tasjes gehaakt, met 7 verschillende kleuren, waarbij ik bijna veertig draadjes moest wegwerken aan het eind van ieder tasje! Zucht...

Ik weet dat heel veel haaksters over de losse draadjes heen haken en ze vervolgens afknippen. Maar dan zitten ze voor mijn gevoel nog niet vast genoeg. Daarom weefde ik alle draadjes aan het eind van een haakwerkje altijd nog een keer met een borduurnaald door het haakwerk, om er zeker van te zijn dat ze niet weer losraakten.

Maar vorige week heb ik een manier bedacht, waarbij je niet alleen over de losse draadjes haakt, maar er gelijk ook voor zorgt dat de draadjes goed worden vastgezet, zodat je dat later niet meer met een borduurnaald hoeft te doen! En dat scheelt aan het eind heel veel werk! =)

Do you also always look forward to weave in all those loose ends when your crochet work is 'finished'? ... 
I DON'T! =P Lately I've been crocheting a lot of flowery purses, using 7 different colors, which gave me almost forty ends to weave in at the end of each purse! Sigh...

I know that a lot of crocheters crochet over the loose ends (leaving the ends underneath the stitches), and then cut the thread. But that gives me the feeling that the ends are not very well secured. So that's why, after crocheting over the ends, I would later on also weave them in with a yarn needle, just to make sure they wouldn't go loose.

But last week I've figured out a new way, in which I do not only crochet over the ends, but also make sure that the ends are tightly secured at the same time, so that you won't have to do that with your yarn needle later on! And that saves you a lot of work at the end! =)

 

Hieronder vind je een stap-voor-stap uitleg hoe je dit kan doen:
Below you'll find a step-by-step tutorial how to do this:
 
---

Haak de steek voordat je van kleur wilt wisselen tot voor de laatste draadomslag. 

Crochet the stitch before the color change up to the point where you are about to pull through the last loop.




De laatste draadomslag doe je in de nieuwe kleur. Aan het begin van de nieuwe draad (hier roze) laat je ongeveer 20 cm vrij. De oude draad (hier blauw) knip je af op ongeveer 20 cm.

Use the new color to pull through the last loop. Leave about 20 cm at the beginning of the new thread (here: pink). Cut the old thread (here: blue) at about 20 cm.




Vervolgens haak je eerst één steek over de twee losse uiteinden.

Now you'll crochet one stitch over the two ends. (your ends will be underneath the stitch)





En nu komt het! Bij de volgende steek ga je het blauwe uiteinde vastzetten. 

Je steekt de naald in en haalt de draad op, zodat je twee lussen op de haaknaald hebt.

And here it comes! At the next stitch you'll secure the blue end.
  
Pull the yarn through, to get two loops on your hook.


Leg met de blauwe draad een knoop rond de roze draad waarmee je haakt. (niet rond het roze uiteinde dus!)

With the blue thread you'll make a knot around the pink working thread. (not around the pink end!)



Trek de blauwe draad aan, zodat de knoop kleiner wordt. Maar trek niet te strak.

Pull the blue thread, to make the knot smaller. But don't pull too tight.



 Maak de steek gewoon af, waarbij je over het roze uiteinde heen haakt.

Finish the stitch as usual, crocheting over the pink end. (the pink end will be underneath the stitch)




Bij de volgende steek doe je precies hetzelfde. Alleen maak je nu een knoopje met het roze uiteinde, en haak je de steek over het blauwe uiteinde.

At the next stitch you'll repeat the same thing. Except that now you'll make a knot with the pink end, and you'll crochet over the blue end.




Haak nu nog een stuk of drie steken over beide uiteinden.

Crochet about three stitches over both ends.



Het wegwerken van de draadjes is op deze manier niet helemaal ontzichtbaar. Aan de voorkant zie je er niks van. Maar aan de achterkant kun je het wel zien. Maar ach, dat is de achterkant...

Weaving in ends this way is not completely invisible. You won't notice anything on the right side of your work. But you will be able to notice it a the wrong side. But, oh well, it's the wrong side anyway...



Ik herhaal het bovenstaande drie keer, om er voor te zorgen dat alles goed vast blijft zitten. Aan het eind haak ik nog ongeveer tien steken over de beide uiteinden heen, voordat ik ze afknip. Knip nooit af vlak na een knoop!

I repeat the above three times, to make sure everything is secured. At the end I crochet about ten stitches over both of the ends, before I cut them. Never cut the yarn right after a knot!

Ik ben heel benieuwd of er meer mensen zijn die op deze manier draadjes wegwerken, en wat jullie ervaringen zijn.

I wonder if there are more people who weave in their ends this way, and what your experiences are.

---

6 opmerkingen:

  1. Ik heb net een deken afgemaakt, en heb zo lang eraan moeten werken om al die draadjes weg te werken,
    vind het zelf ook geen leuk werkje, maar ja, voor alle veiligheid doe je het natuurlijk wel :)

    Grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, bij een deken heb je natuurlijk nog veel meer draadjes om weg te werken... Ik wil er ook altijd zeker van zijn dat ze goed vast zitten. Anders heb je al je (haak)werk voor niets gedaan!

      Verwijderen
  2. Wat een crime om al die draadjes af te hechten. Bij mijn grote granny beer ben ik naar mijn gevoel langer bezig geweest draadjes af te hechten dan al die granny's te haken. Top tip van je!!! En weet je wat ik met al die draadjes heb gedaan.......allemaal in zo'n pinda-netje. Kunnen de vogeltjes leuke nestjes mee bouwen ( ik heb overigens nog geen vogel gezien die van die draadjes gebruik maakt)

    Groetjes,
    Dinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben blij dat je wat aan de tip hebt! =D Heb jij die Granny Beer gemaakt?? Die lijkt me erg moeilijk! Plaats je een foto op FB?

      Leuk idee om die draadjes voor de vogeltjes op te hangen! Dat zorgt vast voor fleurige nestjes. =) Zijn de vogeltjes al aan het nesten bouwen? Misschien vinden ze het te koud en heb je ze daarom de draadjes nog niet zien gebruiken.

      Verwijderen
  3. Het lijkt mij echt een supermooie en stevige manier om de eindjes goed vast te maken! Ik haakte tot nu toe ook over de eindjes heen omdat ik er echt een hekel aan heb pas aan het einde alles netjes te maken.
    Waar ik ook nog mee zit is dat een magic ring als start ook zorgt voor een losse draad die de neiging heeft om weer losser te raken. Heb jij daar misschien nog een idee voor?
    Groetjes en veel succes met je haakprojectjes,
    Groetjes van Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ek gaan verseker die metode probeer. Baie dankie
    Linda Kruger
    RSA

    BeantwoordenVerwijderen


Ik vind het leuk om van jullie te horen! Je kunt via dit formulier een bericht achterlaten. | I'd love to hear from you! You can use this form to leave a message.